ERP a CRM – czym się różnią?
Współcześnie powszechne jest wykorzystywanie profesjonalnych systemów przeznaczonych do zarządzania danymi i rozmaitymi procesami biznesowymi. W użyciu funkcjonuje kilka skrótów, przez co mogą się one niektórym mylić. W tym wpisie omawiamy dwa najpopularniejsze rodzaje systemów – wyjaśniamy, czym się różnią ERP a CRM!
Spis treści
ERP a CRM – podobieństwa i różnice systemów
System ERP (ang. Enterprise Resource Planning) jest przeznaczony do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, zaś CRM (ang. Customer Relationship Management) – do zarządzania relacjami z klientem. Dawniej oprogramowania tego typu działały osobno, ale współcześnie coraz częściej się je ze sobą łączy. Z tej przyczyny niektórzy mają kłopot z ich rozróżnieniem.
Najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest rozbudowany system ERP, który dodatkowo ma zintegrowany moduł CRM. Pod względem technicznym takie narzędzia są do siebie dość podobne, ponieważ zwykle jest to platforma z przejrzystym interfejsem i kilkoma zakładami. Łączenie tych programów jest wyjątkowo praktyczne, ponieważ w ten sposób znacznie usprawnia się i ułatwia wymianę cennych danych.
Oba systemy nie zawsze są niezbędne. Zdarza się, że firmie w zupełności wystarczy CRM z kilkoma dodatkowymi funkcjami. Z tego względu warto wiedzieć, za co są dokładnie odpowiedzialne i do czego się je wykorzystuje.
Główne różnice
Główną różnicą pomiędzy tymi systemami jest ich przeznaczenie.
Systemy ERP pomagają zarządzać zasobami firmy, czyli tym, z czego korzysta się na co dzień. Są nastawione na przetwarzanie danych związanych z transakcjami oraz zasobami materialnymi. Obejmują takie obszary, jak m.in. produkcja, handel, logistyka, magazyn, finanse i księgowość, kadry i płace czy marketing. Z pomocą takich systemów łatwiej wykonuje się codzienne obowiązki, automatyzując większość z nich. Pozwalają m.in. usprawnić formalności, ułatwić kontrolę sytuacji i wykryć ewentualne nieprawidłowości. W efekcie optymalizują nakład pracy, zwiększając wydajność pracowników oraz ograniczając koszty.
Główne podobieństwa ERP i CRM
W czym są podobne do siebie systemy ERP i CRM? W podobny sposób pomagają w optymalizacji procesów biznesowych. Zbierają i przetwarzają dane, a także pozwalają szybko je przekazać innym współpracownikom. Do tego automatyzują wiele zadań i formalności.
Cel stosowania systemów ERP i CRM jest ten sam – mają zwiększyć efektywność firmy. Z ich pomocą można nie tylko usprawnić osiąganie kolejnych celów, ale też ograniczyć ryzyko występowania błędów oraz w pełni wykorzystać potencjał przedsiębiorstwa.
Dlaczego warto wybrać te systemy?
Systemy CRM i ERP doskonale ze sobą współpracują. Pierwszy z nich przyczynia się do zwiększenia sprzedaży, zaś drugi ma za zadanie wspierać kontrolę jakości dostarczanych usług i/lub produktów. Dzięki temu firma może generować większe zyski, poprawić swoją konkurencyjność i umocnić pozycję na rynku.
Wybierając system do zarządzania firmą najlepiej skorzystać ze wsparcia specjalistów. Zwykle opłaca postawić na połączenie kilku rozwiązań, które np. dodatkowo pomagają jeszcze wdrożyć elektroniczny obieg dokumentów. Może się jednak okazać, że jedno oprogramowanie w zupełności wystarczy. Nie ma sensu przepłacać za niepotrzebne funkcje, dlatego dobrze jest zaufać ekspertom, którzy dobiorą optymalne rozwiązanie.
Chcesz wdrożyć w swoim przedsiębiorstwie systemy ERP i/lub CRM? Umów się na prezentację, na której konsultanci Connecto przedstawią Ci ich działanie oraz pomogą dobrać najlepszy wariant. Wypełnij formularz kontaktowy lub zadzwoń pod numer 32 263 00 00. Wspólnie wybierzemy termin na spotkanie, które może odbyć się w naszej siedzibie, w Twojej firmie albo zdalnie (za pośrednictwem wideo rozmowy)