IT w branży budowlanej – jak za pomocą systemów informatycznych usprawnić procesy w budownictwie?
Obsługując projekty w budownictwie operuje się na wielu danych, a przy tym trzeba dbać o dobrą komunikację między wieloma podmiotami. Z tego względu konieczne jest stosowanie dodatkowego wsparcia w postaci zaawansowanych systemów informatycznych, które znacznie usprawniają funkcjonowanie całej firmy. Wyjaśniamy, dlaczego warto zainwestować w IT w branży budowlanej oraz podpowiadamy, jak z ich pomocą usprawniać procesy biznesowe!
Narzędzia IT wspomagające procesy w branży budowlanej
Zacznijmy od omówienia tego, jak działają narzędzia IT wspomagające procesy w branży budowlanej. Przede wszystkim są to systemy umożliwiające kontrolowanie codziennych działań, począwszy od przyjęcia zapytania inwestorskiego, przez przygotowywanie ofert, szukanie podwykonawców, podpisywanie umowy, aż po wydanie protokołu odbioru. Dzięki nim można ułatwić oraz usprawnić wiele zadań, wykonywanych przez przedstawicieli różnych działów, m.in. zarządu, księgowości, sprzedaży, marketingu czy kadr.
Profesjonalne oprogramowanie dla budownictwa pomaga na bieżąco rozliczać się z podwykonawcami (m.in. koszty robocizny, materiałów, sprzętu), a także monitorować budżet aktualnie realizowanych projektów. Do tego przydaje się przy nadzorowaniu postępów prac i pozwala odpowiednio rozdysponowywać zadania konkretnym pracownikom. Dzięki temu unika się opóźnień, dublowania pracy czy innych błędów, które rzutują na wizerunek firmy.
System daje również łatwy dostęp do wszystkich najważniejszych informacji i dokumentów. Dzięki niemu za pomocą kilku kliknięć da się załatwić rozmaite formalności, związane np. z generowaniem raportów, faktur czy umów.
Narzędzia IT stosowane w branży budowlanej mają też za zadanie usprawnić komunikację między różnymi podmiotami, m.in. klientami, inwestorami, dostawcami i podwykonawcami. W ten sposób przyspieszają kolejne etapy realizacji projektów, wspierają budowanie trwałych relacji biznesowych, minimalizują ryzyko nieporozumień oraz przyczyniają się do utrwalania pozytywnego wizerunku firmy.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze?
Wybierając system IT dla budownictwa warto kierować się tym, czy będzie on maksymalnie praktyczny i opłacalny dla firmy. Każde przedsiębiorstwo ma indywidualne potrzeby i wymogi, dlatego koniecznie powinno się mieć na względzie:
- dostępne funkcje – możliwości programu muszą być spójne z potrzebami firmy; w wielu przypadkach okazuje się, że zaawansowane moduły nie są niezbędne, a nie ma sensu płacić za coś, co jest rzadko używane czy wręcz niepotrzebne; do branży budowlanej można zaliczyć wiele różnych przedsiębiorstw, dlatego często zamiast rozbudowanej platformy lepszą opcją będzie coś bardziej sprecyzowanego, jak np. CRM dla deweloperów;
- trudność obsługi – system będzie praktyczny tylko wtedy, gdy będzie intuicyjny; proces wdrożenia nowego oprogramowania trwa znacznie krócej, gdy zespół nauczy się z nim pracować już po jednym krótkim szkoleniu;
- skalowalność i elastyczność – inwestując w narzędzia IT warto wybrać wariant, który wystarczy na wiele lat; najlepszą opcją są personalizowane platformy, które można odpowiednio dostosowywać do aktualnych potrzeb;
- wsparcie techniczne – każda awaria systemu może utrudnić czy nawet zatrzymać prace, dlatego oprogramowanie powinno być obsługiwane przez zespół specjalistów; w razie problemów programiści muszą być w stanie błyskawicznie przywrócić niezbędne narzędzia IT do pełnej sprawności;
- bezpieczeństwo – w branży budowlanej każdego dnia pracuje się na wielu danych, w tym także wrażliwych, dlatego wymagane są nowoczesne zabezpieczenia oraz systemy ochronne.
Zalety rozwiązań IT w budownictwie
Stosowanie zaawansowanych technologicznie narzędzi informatycznych staje się już standardem. Używanie ich daje wiele korzyści i na różne sposoby pomaga zwiększyć konkurencyjność firmy.
- możliwość stałej kontroli kosztów na każdym etapie projektu,
- łatwiejsze zarządzanie dokumentami,
- szybkie tworzenie raportów na bazie danych gromadzonych w systemie,
- stały kontakt z klientami, deweloperami, inwestorami, podwykonawcami, dostawcami i innymi partnerami biznesowymi.
Szczególnie cenionym udogodnieniem jest tzw. elektroniczny obieg dokumentów, czyli moduł odpowiedzialny za gromadzenie, tworzenie, przekazywanie oraz archiwizację najważniejszych pism. Z jego pomocą można na bieżąco rozliczać m.in. faktury kosztowe, karty pracy pracownika czy budżety projektowe, a następnie automatycznie przesyłać je do księgowości. Do tego wszystkie dokumenty kosztowe wysyłane do partnerów biznesowych da się łatwo przekształcić w kosztorys i uwzględnić w budżecie.
Kolejnym pomocnym rozwiązaniem jest moduł przeznaczony do zarządzania projektami. Jest wykorzystywany do rozdzielania zadań, tworzenia harmonogramów, a także tworzenia kosztorysów. Umożliwia przy tym kontrolę postępów i pozwala szybko wykrywać ewentualne nieprawidłowości (np. możliwe opóźnienia).
Ciekawostką jest z kolei moduł Business Intelligence, który w czasie rzeczywistym gromadzi i przetwarza dane, tworząc na ich podstawie przejrzyste analizy oraz raporty. Dokumenty te są przekazywane do zarządu, ponieważ na ich podstawie można monitorować sytuację w firmie oraz świadomiej podejmować kolejne decyzje biznesowe.
Zapytaj o wersję demo
Chcesz wdrożyć w swojej firmie profesjonalne, nowoczesne, personalizowane oprogramowanie dla budownictwa? Idealnym rozwiązaniem będzie modułowa platforma Connecto, dostępna online (także na urządzeniach mobilnych!). Przekonaj się, jak działa – zapytaj o wersję demo! Zapraszamy również na specjalną prezentację, na której omówimy wszystkie funkcje systemu i odpowiemy na pytania.
Wypełnij formularz kontaktowy lub zadzwoń pod numer 32 263 00 00.