Najważniejsze jest pierwsze wrażenie
Jesteśmy świadomi tego, że oprogramowanie nie wykona za nas całej pracy, ale wiemy jak bardzo może ją ułatwić. Dlatego w kilku zdaniach przedstawiamy, w jaki sposób system CRM wpływa na działania handlowców.
Pierwszy kontakt handlowca z klientem to przeważnie przedstawienie wizytówki firmy, którą reprezentuje, prezentacja produktów, narzędzi i usług, które ma do zaoferowania. Drugi z etapów to poznanie potrzeb klienta i weryfikacja czy jest on, chociaż w minimalnym stopniu zainteresowany tym, co przedstawiamy. Bowiem przecież od tego zależy czy będzie to nasz tzw. „potencjalny klient”
Oferta i negocjacje
I choć może na chwilę obecną nie będzie zainteresowany produktem/usługą, z którą do niego dzwonimy, to za kilka miesięcy może poszukiwać takiego rozwiązania. Odpowiednie argumenty sprzedażowe sprawią, że klient będzie chętnie podtrzymywał kontakt z firmą i ludźmi, którzy ją reprezentują. Wtedy mamy szansę na sprzedaż i przedstawienie klientowi oferty dopasowanej do jego potrzeb. Można powiedzieć, że „szytej na miarę”.
W takich działaniach sprawdza się system CRM wykorzystywany do zarządzania relacjami z klientem. Pozwala on na bieżąco zaglądać w historię działań i rozmów dotyczących konkretnego klienta. Każdy z handlowców wie, o czym rozmawiał, co proponował. Wie też, w jaki sposób przygotować się do kolejnej rozmowy, by odnieść sukces w postaci sprzedaży produktu/usługi.
Relacje z klientem po sprzedaży
Kontakt posprzedażowy jest równie ważny, co ten na początku. Klient, który zdecydował się na naszą ofertę musi wiedzieć o tym, że podjął odpowiednią decyzję. Dlatego jeśli odezwie się do nas w sprawie awarii produktu/usługi lub innych problemów związanych z funkcjonowaniem, powinniśmy na bieżąco reagować.
Jednak wszelkie awarie i problemy nie powinny być jedynym kontaktem z klientem. Warto na bieżąco pytać o zadowolenie z produktu oraz informować o produktach z nowej oferty w ramach dotychczasowej współpracy, stąd biorą się m.in. oferty dla stałych klientów.
Warto pamiętać, że klient docenia firmę, która dostarcza produkty lub usługi na czas i mają one stałą, wysoka jakość i działają zgodnie z jego oczekiwaniami. Wiedza i doświadczenie handlowca w połączeniu z odpowiednim systemem informatycznym pozwolą na najlepszą obsługę w branży.